dimarts, 20 de desembre del 2011

Tatin parmentier (pastís de patata i formatge)

Una recepta que em va cridar molt l'atenció quan la vaig veure publicada en la revista, i que m'he decidit a preparar. És una barreja de truita de patates i quiche, però amb presentació invertida, com totes les "Tatín": Tatin parmentier (jo en dic pastís de patata i formatge).


Una altra cosa de la qual estic molt orgullosa, és la meva primera pasta de full preparada per mi mateixa, i em va quedar prou bé. Tot i que es titula "hojaldre ràpida", no és tant ràpida com jo esperaria, però et treu de l'apuro si no en tens a la nevera.




Ingredients:
  • pasta de full (200gr mantega congelada, 200gr farina, 90gr aigua freda, sal)
  • 4-8 patates (depen del tamany)
  • 10  talls de bacó
  • 150gr formatge (gruyère o cremós)
  • 4 talls prims de formatge de cabra rulo
  • 200gr nata líquida
  • 4 ous
  • sal i pebre

Elaboració:
En primer lloc cal preparar la pasta de full i coure les patates (veure simplificació al final):

- Pasta de full: posar tots els ingredients a la Thermomix i barrejar 20'' a vel. 6. Embolicar la massa en film i reposar 20' a la nevera.  És un bon moment per anar fent les patates.
Una vegada la massa reposada, l'extenem amb el corró fent un rectangle. Dobleguem cada costat sobre la part central (com qui doblega un llençol) i es torna a extendre en el sentit contrari. Repetir aquest pas 2 o 3 vegades.  Tornar a deixar reposar el rectangle final a la nevera 20' més.

- Patates: pelar i tallar les patates a rodantxes finetes (amb la mandolina). Llavors es posen verticalment en el recipient Varoma i es couen amb aigua en el vas durant 30' a temp. Varoma vel. 1.


Quan ja esta a punt la pasta de full i cuites les patates, comencem a muntar el pastís.
Posem a pre-escalfar el forn a 180º.
Cobrim el fons d'una plata de pírex amb els talls de bacó paral·lels, parets incloses.
Ratllem el formatge (7'' vel 7) i el distribuïm sobre el bacó.
Fem una capa amb la meitat de rodantxes de patates, una capa amb el formatge de cabra, i una altra capa amb la resta de patates.
Distribuïm una barreja salpebrada de la nata i els ous (5'' vel. 5).
Cobrir tot amb un rectangle de pasta de full i el punxem perquè no es bufi.
Ja es pot enfornar 40' a 180º o fins que es dori la pasta de full.
Servir avocat en una plata.

Simplificació: compreu la pasta de full i bulliu les patates o les feu al microones. Això us estalviarà molt de temps si ho necessiteu.

Suggeriment: fer-ho d'un dia per l'altre i escalfar-ho al microones o al forn, així el pastís tindrà més presència.